«الهیات تخریب» نگاهی بر خاستگاه و ماهیت تفکرات دینی هایدگر متقدم
نویسنده
چکیده مقاله:
وضعیت نابسامان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اروپا (و بهویژه آلمان) در آغاز سدۀ بیستم، هایدگر جوان را به سمت و سوی این پرسش فراخواند که: « نقش و مسئولیت یک متفکر در جامعه چیست؟» او در این زمینه نقش مهمی را برای تعالیم، عقاید و علایق دینی شخصی خود قائل بود، چرا که احساس میکرد با ایجاد تعامل میان دین و فلسفه، میتوان میراث فکری و فرهنگی واحدی را برای کل مردم اروپا بهوجودآورد و از این طریق مسئولیت خود را بهعنوان یک متفکر در برابر آن وضعیت ناگوار ایفا کرد. راهکار او برای این منظور طرح «الهیات تخریب» بود. الهیات تخریب این امکان را فراهم میکرد تا او گذشته (سنت اولیۀ مسیحی) را هم بهعنوان معیار انتقاد حال (سنت متزلزل فلسفی و دینی غرب) و هم امکانی برای زندگی آینده (اصیل بودن) تبدیل کند. بنابراین، در تحقیق حاضر نشان میدهیم که راهکار هایدگر برای ایجاد میراث فکری و فرهنگی واحدی که در نهایت به شکلگیری الهیات تخریب منجر میشود، از یک طرف موجب همدلی یا دیالوگ او با سنت اولیۀ مسیحی و برخی شخصیتهای بزرگ آن (از قبیل پولس، اگوستین، اکهارت، لوتر، شلایرماخر و کیرکگارد) میشود و از طرف دیگر زمینه را برای انتقاد جدی از الهیات و فلسفۀ سنتی (یا آنچه هایدگر آن را ماهیت انتوتئولوژیکی غرب مینامد) مهیا میکند.
منابع مشابه
تقلیل ایدتیک، خاستگاه جدایی هایدگر از هوسرل
پدیدهشناسی با تقلیل تاریخ و فعلیت اشیاء، به پدیدههای محض دست مییابد، و بدین ترتیب سرزمین ویژهی خود را خود میسازد. اما با تقلیل پدیدهشناختی «جهان» را از کف میدهیم و باید در ادامه، با آغاز از ایدوسها و از طریق تقویم پدیدهشناختی، صاحب جهان شویم. آنگونه که نشان خواهیم داد پیامدهای تقلیل ایدتیک سهمگینتر از آن است که بتوان جبراناش کرد. موازی با تقلیل جهان، اگوی استعلایی نیز به اگوی مطلق (...
متن کاملارایگنیس: خاستگاه زبان و فهم در اندیشه هایدگر و گادامر
هایدگر در کتاب در راه زبان، موضع فکری خود را از هستیشناسی بنیادین به تفکری اصیلتر (به گمان خود)، یعنی سخن گفتن از ذات زبان تغییر میدهد. نوشتار پیش رو قصد دارد، نشان دهد که زبان از طریق خود چگونه میتواند بنیادهای درونی را توصیف کند. هایدگر در جستجوی پاسخ این پرسش، به موقعیت اصیل زبان، یعنی ارایگنیس (Ereignis)بازمیگردد. هایدگر میگوید ارایگنیس نیروی محرکهای است که آوای مسکوت زبان را به گفتا...
متن کاملالهیات عصب و تجربه دینی؛ چالشها
الهیات عصب نقطۀ تلاقی علم جدید و الهیات است که در آن الهیدانان و عصبشناسان بهکمک ابزارهای علمی روز فرایندی را بررسی میکنند که مغز انسان در یک تجربۀ دینی از سر میگذراند. برخی از ایشان بر پایۀ همین تحقیقات تجربههای دینی را رد یا دربارۀ صحت و سقم آن سکوت اختیار میکنند و برخی دیگر با شواهد و مدارکی صحت آن را اثبات میکنند. با ظهور این رشتۀ جدید، برخی با استناد به آزمایشهایی که در محیط آزمایش...
متن کاملمعرفتشناسی فضیلت: ماهیت، خاستگاه و رویکردها
معرفتشناسی فضیلت به مجموعهای از رویکردهای اخیر به معرفتشناسی اطلاق میشود که برخلاف معرفتشناسی تحلیلی، به جای تمرکز بر ارزیابی باور بر ارزیابی معرفتی ویژگیهای صاحب باور تمرکز دارد. این مقاله در صدد است تا ماهیت معرفتشناسی فضیلت را تبیین کرده و مهمترین رویکردهای آن را توضیح دهد. تبیین فضیلت معرفتی به عنوان قوای شناختی قابل اعتماد و ویژگیهای مَنِشی، دو رویکرد اعتمادگرایی و مسئولیتگرایی را...
متن کاملتفکیک و تخریب نزد هایدگر
چکیده یکی از بحث¬برانگیزترین مسائلی که در فلسفه هایدگر وجود دارد، ادعای هایدگر درباره غفلت سنت فلسفه غرب از مسئله هستی است. هایدگر می¬کوشد با تفکیک و تخریب این سنت ریشه¬های این غفلت و فراموشی را آشکار کند. با این حال، همواره این¬گونه به نظر آمده است که هایدگر با چنین ادعایی قصد دارد این سنت را ویران کرده و آن را بی¬ارزش جلوه دهد. هدف این رساله آن است که پس از پرداختن به معنای تفکیک و تخریب، لز...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 13 شماره 3
صفحات 407- 430
تاریخ انتشار 2016-09-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023